Perspectivas de implementação da modalidade de ensino a distância no ensino superior, em Angola

Authors

  • Cesário José Sanjambo Barbante CIEd - Centro de Investigação em Educação, Instituto de Educação, Universidade do Minho https://orcid.org/0000-0003-2019-1572
  • Lia Raquel Oliveira
  • Manuel Teixeira
  • Almerindo Waldemar Tchivangulula

DOI:

https://doi.org/10.34630/pel.v3i1.3759

Abstract

Distance learning is increasingly a sine qua condition nowadays. This work analyzes the implementation of distance and semi-distance learning strategies in Angola. The methodology of the study is qualitative and empirical-descriptive, focusing on historical and current contexts (Covid-19). To achieve our goal and respond to our research question, we used the following techniques: document analysis, non-participant observation and survey by questionnaire to teachers. We verified that there are several barriers to the implementation of Distance and Semi-distance Learning Modalities in Angola, such as, for example, restrictions on Internet access and lack of technical, technological and infrastructure conditions. We conclude an investment must be made in all Higher Education Institutions in Angola that do not respect access to the Internet, infrastructure, technical and technological support and continued training in Information and communication technology for teachers.

Author Biography

Cesário José Sanjambo Barbante, CIEd - Centro de Investigação em Educação, Instituto de Educação, Universidade do Minho

Cesário José Sanjambo Barbante. Concluiu o(a) Doutoramento em Ciências da Educação em 2018/03/12 pelo(a) Universidade do Minho Instituto de Educação. É Professor Auxiliar no(a) Instituto Superior de Ciências da Educação do Huambo. Publicou 5 artigos em revistas especializadas. Atua na(s) área(s) de Ciências Sociais com ênfase em Ciências da Educação. No seu currículo Ciência Vitae os termos mais frequentes na contextualização da produção científica, tecnológica e artístico-cultural são: Comunicação; Internet; Instituições de Ensino Superior; Tecnologias da Informação e da Comunicação; Website institucional no ensino superior; Internet no ensino superior; tecnologias de informação e comunicação na educação; ensino superior público; modernização dos sistemas educativos; Institutional website in higher education; Internet in higher education; Information and communication technologies; Public higher education; Modernization of education systems; .

Published

2020-11-27

How to Cite

Barbante, C. J. S., Oliveira, L. R., Teixeira, M., & Tchivangulula, A. W. (2020). Perspectivas de implementação da modalidade de ensino a distância no ensino superior, em Angola. PRATICA - Multimedia Research Journal on Pedagogical Innovation and E-Learning Practices, 3(1), 85–101. https://doi.org/10.34630/pel.v3i1.3759