‘INDIGENOUS BARBARIANS’ AND THE CATECHESIS PROCESS IN KIRIRI LANGUAGE
THE ART OF READING, WRITING AND COUNTING ON THE INSIDE WAYS
DOI:
https://doi.org/10.34630/polissema.v1i22.4823Keywords:
Indigenous Catechesis; Language policies; Kiriri languageAbstract
In this article, we will present the contact between ignatians and indigenous people in the missions of the “paths from within”, about facts left by time. We will talk about the nations of indigenous peoples, peoples who made the history of the semi-arid region of Bahia, in the 17th century, and were generically known as “Tapuias” because they positioned themselves as enemies of the colonizers and indigenous peoples of the coastal coast. The period of coexistence in these villages resulted in the written production of the Kiriri Catechism (1698), by Father Luiz Vincencio Mamiani; and the Catechism of Language Kariri (1699), by the Capuchin Bernardo de Nantes, which aimed to indoctrinate and literate for “civilization” and the Catholic faith. Ethnocentrism Ethnocentrism, the art of indoctrination in Kiriri revolutionized the language of the sertão, above all, through the catechesis of an emblematic language of the domain that faced the language despite communication, in this historical context. Thus, the record of the language and customs of the Kiriri nation remains as the greatest legacy of the humanistic formation of the Society of Jesus, in its passage in the north of Bahia.
References
Amado, J. (1995). Região, sertão, nação. Estudos Históricos, vol. 8, n.15.
Calvet, L. J. (2005). El processo colonial a nível lingüístico. In: Lingüística y colonialismo: Breve tratado de glotofagia. 1ª ed. Fondo de Cultura Económica
Cardim, S. J. F. [1583-90] (1997). Tratados da terra e da Gente do Brasil. Transcrição edição e notas de Ana Maria de Azevedo. Comissão Nacional para a Comemoração dos Descobrimentos Portugueses.
Carneiro Santana, R. C. & Mendes, L. O. (2020. O legado linguístico dos tapuias no sertão baiano. Légua & Meia, n.11, v. 2, p. 81-96. https://doi.org/10.13102/lm.v12i1.6259
Dantas, B. G.; Sampaio, J. A. L.; Carvalho, M. R. G. (1992). Os povos indígenas no Nordeste Brasileiro: Um esboço histórico. In: Cunha, M. C. (org.). História dos Índios no Brasil, Companhia das Letras, SMC / FAPESP.
Fanon, F. (1969). Racismo e Cultura. Em defesa da revolução africana. Livraria Sá da Costa.
Gandavo, P. M. (2008). Tratado da Terra do Brasil: história da província Santa Cruz, a que vulgarmente chamamos Brasil. Senado Federal, Conselho Editorial.
Labov, W. (1991) [1972]. Sociolinguistic patterns. University of Pennsylvania Press.
Leite, S. – ed. [1938] (2004). Novas Cartas Jesuíticas (De Nóbrega a Vieira). Companhia Editora Nacional.
Leite, S. (1940). História da Companhia de Jesus no Brasil. Tomo VIII. Edições Loyola.
Mamiani, L. V. [1699]. Arte de Grammatica da Lingua Brasilica da Naçam Karirí. Bibliotheca Nacional, 2 ed, p. IV-V. (Edição facsimilar).
Mamiani, L. V. (1942) [1698]. Catecismo da Doutrina Christãa na Lingua Brasilica da Nação Karirí. Bibliotheca Nacional. (Edição fac-similar).
Monteiro, J. M. (1994). Negros da Terra – índios de bandeirantes nas origens de São Paulo. Companhia das Letras.
Monteiro, J. M. (2001). Tupis, Tapuias e Historiadores. Campinas.
Nunes, A. (2007). A obra catequética dos indígenas pelos jesuítas na Bahia. Revista do Instituto Geográfico e Histórico da Bahia, v. 102, p. 55-80.
Pompa, C. (2002). O lugar da utopia: Os jesuítas e a catequese indígena. Novos Estudos, n. 64.
Quijano, A. (2005). Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In Lander, E. (org). A colonialidade do saber: eurocentrismo e clínicias sociais. Perspectivas latinoamericanas. Colección Sur, CLACSO.
Ribeiro, M. (1988). História de educação brasileira. Editores Associados.
Rodrigues, A. (1994). Línguas indígenas: 500 anos de descobertas e perdas. Delta.
Rodrigues. A. (2002). Línguas Brasileiras: Para o conhecimento das línguas indígenas. Loyola, 4ª ed.
Vieira. A. [1694] (1998). Sermões. Vol. XII. Edelbra.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 POLISSEMA – ISCAP Journal of Letters
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.