GRAMMAR OF THE 7TH YEAR PORTUGUESE SCHOOL COURSE BOOKS: OPERATIVE VERBS AND TASKS
DOI:
https://doi.org/10.34630/polissema.v1i23.5360Keywords:
Pedagogical Linguistics, grammar, morphology, school manuals, Basic Education, operative verbs, cognitive operationsAbstract
This study, within the scope of Pedagogical Linguistics, aims to analyze grammatical items from the Portuguese manual Entre Palavras project, from the 7th year, which is part of the school manual and the activity notebook. The theoretical framework is based on the grammatical aspect contemplated in school manuals, in the summative assessment tests of Basic Education and in external assessment tests, being motivated by the following question: how are the command verbs of the items on morphology present in school manuals of 7th grade Portuguese show the complexity of the cognitive operations to be carried out by the students? A corpus with one hundred morphology items was gathered and, through an interpretative approach, three procedures were used to analyze the results: i) identification of the operative verbs present in the tasks and cognitive operations; ii) analysis of grammatical contents associated with verbs; iii) inventory of the main syntactic properties of utterances that contain alternative structures. The data obtained demonstrate that the tasks of the statements validate a very restricted set of operations, which is associated with two verbs with a high frequency of use – “indicate” and “identify” –, which are dominant in the corpus. These activate operations related to the identification, classification and reproduction of grammatical knowledge rather than synthesis and application to new situations.
References
Amor, E. (2022). Didática do Português. Sinais de um Percurso de Vida. Fundação Manuel Leão.
Anderson, L., et al. (2014). A taxonomy for learning, teaching, and assessing: a revision of Bloom’s. Pearson.
Baron, J., & Kallick, B. (2000). What are we looking for and how can we find it? In A. L. Costa, Developing minds: A resource book for teaching thinking (pp. 281-287). Alexandria, VA: ASCD.
Batalha, J. (2017). Relações entre conhecimento explícito da língua e leitura. Compreensão de dependências referenciais no ensino básico (Dissertação de Doutoramento, Universidade Nova de Lisboa). Disponível em http://hdl.handle.net/10362/43439 (acesso em 17 abr. 2023).
Batalha, J., & Costa, A. (2020). Para um perfil do conhecimento gramatical da geração do milénio. Revista da Associação Portuguesa de Linguística, 11(7), 37-54. DOI: https://doi.org/10.26334/2183-9077/rapln7ano2020a3 37.
Brito, A. M., Morgado, C., Oliveira, M. C. (2019). A reflexão gramatical na aula de língua materna: porquê? quando? como? In A. Leal, F. Oliveira, F. Silva, I. Duarte, J. Veloso, P. Silvano & S. Rodrigues (Eds.), A linguística na Formação do Professor: das teorias às práticas (pp. 47-60). Faculdade de Letras da Universidade do Porto. DOI: https://doi.org/10.21747/978-989-8969-20-0/linga4.
Camps, A. (2009). Actividad metalingüística y aprendizaje de la gramática: hacia un modelo de enseñanza basado en la actividad reflexive. Cultura y Educación, 21(2), 199-213. DOI: https://doi.org/10.1174/113564009788345853.
Cardoso, A., Pereira, S., Pinto, M., & Silva, M. E. (2018). O ensino de gramática pela descoberta: o projeto Pergram. In P. Ósorio, E. Leurquin, & M. C. Coelho (Orgs.). Lugar da gramática na aula de português (pp. 276-289). Dialogarts.
Carmo, C. (2013). Como os manuais de Português podem (de)formar leitores. Diário de Notícias – Quociente de Inteligência, 9(74), 8-12.
Castro, R. (1999). Já agora, não se pode exterminá-los?: sobre a representação dos professores em manuais escolares de português. In R. Castro, A. Rodrigues & J. Silva (Orgs.). Manuais escolares: estatuto, funções, história: actas do I encontro internacional sobre manuais escolares (pp. 189-196). Centro de Estudos em Educação e Psicologia, Instituto de Educação e Psicologia, Universidade do Minho.
Costa, A. (2010). Estruturas contrastivas: desenvolvimento do conhecimento explícito e da competência de escrita (Dissertação de Doutoramento, Universidade de Lisboa). Disponível em http://hdl.handle.net/10451/2216 (acesso em 27 abr. 2023).
Costa, A. L. (2000). How Can We Recognize Improved Student Thinking? In A. L. Costa (Ed.), Developing minds: A resource book for teaching thinking (pp. 287-289). Alexandria, VA: ASCD.
Costa, A. L., & Presseisen, B. (2000). A Glossary of Cognitive Terminology. In A. L. Costa (Ed.), Developing minds: A resource book for teaching thinking (pp. 309-313). Alexandria, VA: ASCD.
Costa, A., & Batalha, J. (2019). Para um mapa das fronteiras e das pontes na investigação em «didática da gramática». In A. Leal, F. Oliveira, F. Silva, I. Duarte, J. Veloso, P. Silvano & S. Rodrigues (Eds.), A linguística na Formação do Professor: das teorias às práticas. (pp. 61-80). Faculdade de Letras da Universidade do Porto. DOI: https://doi.org/10.21747/978-989-8969-20-0/linga5.
Costa, J. (2008). Conhecimento gramatical à saída do ensino secundário: estado atual e consequências na relação com leitura, escrita e oralidade. In C. Reis (Org.). Atas da Conferência Internacional de Ensino do Português (pp. 149-165). ME. DGIDC.
Costa-Pereira, T., Henriques, G., & Sousa, O. (2020). Manuais escolares: textos e compreensão na leitura. In O. Costa e Sousa, P. Ferreira, A. Estrela & S. Esteves (Coords.). Investigação e Práticas em Leitura (pp. 87-110). CIED, Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico de Lisboa.
Dicionário Terminológico para consulta em linha. Disponível em http://dt.dge.mec.pt/
Dionísio, M. L. (2000). A construção escolar de comunidades de leitores: leituras do manual de Português. Almedina.
Direção Geral de Educação (2018). Aprendizagens essenciais do ensino básico. Ministério da Educação, Direção Geral de Educação. Disponível em https://encurtador.com.br/puFV8 (acesso em 8 abr. 2023).
Duarte, I. M. (2001). Do saber ao ensinar: em torno dos verbos introdutores do discurso relatado. In I. Duarte et al. A Linguística na formação do professor de Português (pp. 125-135). Centro de Linguística da Universidade do Porto.
Hudson, R. (2020). Towards a pedagogical linguistics. Pedagogical Linguistics, 1(1), 8–33. DOI: https://doi.org/10.1075/pl.19011.hu.
IAVE (2021a). Estudo de Aferição Amostral do Ensino Básico 2021, Volume I: Resultados Nacionais. Direção-Geral de Estatísticas da Educação e Ciência (DGEEC).
IAVE (2021b). Estudo de Aferição Amostral do Ensino Básico 2021, Volume II: Descrição Qualitativa dos Desempenhos. Direção-Geral de Estatísticas da Educação e Ciência (DGEEC).
Lopes, A. S., Morgado, C. (2020). Das situações verbais à compreensão da leitura: dados de um estudo no 1.º CEB. In O. Costa e Sousa, P. Ferreira, A. Estrela & S. Esteves (Coords.). Investigação e Práticas em Leitura (pp. 67-86). CIED, Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico de Lisboa. DOI: https://doi.org/10.34629/ipl.eselx.cap.livros.083.
Neves, A., & Ferreira, A. (2015). Avaliar é preciso? Guia Prático de avaliação para professores e formadores. Guerra e Paz.
Olave, G., (2011). La gramática al tablero: ejercicios de Gramática en los manuales escolares de Básica Secundaria. Encuentros, 9(2), 37-49.
Reis, C., Dias, A. P., Cabral, A., Silva, E., Viegas, F., Bastos, G., Mota, I., Pinto, M. & Segura, J. (2009). Programas de Português do ensino básico. ME. DGIDC.
Rocha, A.; & Lima, B. (2021). Descrição e análise do uso de orações gerundivas nos comandos dos itens do Enem e sua relação com os aspetos avaliativos da prova: desafios na elaboração de itens avaliativos. Revista Meta: Avaliação, 13(38), 149-175. DOI: http://dx.doi.org/10.22347/2175-2753v13i38.3174.
Rodrigues, S. V. (2001). A consciencialização linguística como componente fundamental na formação inicial do professor de Português. In I. Duarte, I. Fonseca & O. Figueiredo (Orgs.). A Linguística na Formação do Professor de Português (pp. 225-237). Faculdade de Letras da Universidade do Porto.
Rodrigues, S. V. (2019). Conhecimento gramatical avaliado à saída da escolaridade obrigatória: uma análise de exames nacionais do ensino secundário. Revista da Associação Portuguesa de Linguística, (5), 41-64. DOI: doi.10.26334/2183-9077/rapln6ano2019a5.
Rodrigues, S. V., & Duarte, I. M. (2022). Avaliação do conhecimento explicito da língua: verbos de comando de provas do Ensino Básico, Tejuelo, 35(2), 137-172. DOI: https://doi.org/10.17398/1988-8430.35.2.137.
Rodrigues, S. V.; Duarte, I. M.; & Silvano, P. (2018). O verbo explicar em enunciados de testes de avaliação do ensino básico: estudo de valores semânticos e pragmáticos. In J. Veloso, J. Guimarães. P. Silvano & R. Sousa-Silva (Orgs.), A linguística em diálogo: volume comemorativo dos 40 anos do Centro de Linguística da Universidade do Porto (pp. 361-393). Disponível em https://hdl.handle.net/10216/119704 (acesso em 14 mar. 2023).
Sebastião, I. (2017). Os enunciados de escrita argumentativa e expositiva em manuais de português do 9.º ano – uma perspetiva discursivo-pragmática. Revista da Associação Portuguesa de Linguística, (3), 333-346. DOI: https://doi.org/10.26334/2183-9077/rapln3ano2017a18.
Silva, A. C & Silva, A.P. (2011). A avaliação do conhecimento gramatical 'oficial': estudo dos exames nacionais de Português de 2010. In Avaliação das aprendizagens em ambientes formais, “virtuais” e à distância (pp. 1352-1364). Disponível em https://hdl.handle.net/1822/14916 (acesso em 30 mar. 2022).
Silva, A. C. (2017). Os novos manuais escolares de Português do 7.º ano e a (re)construção do conhecimento gramatical: Conteúdos gramaticais e operações (meta)linguísticas. Diacrítica, 31(1), 15. DOI: https://doi.org/10.21814/diacritica.38.
Tapadas, P. (2016). Qual o histórico de itens gramaticais? Seminário “Avaliar o conhecimento gramatical”. Faculdade de Letras de Universidade de Lisboa. 15 de fevereiro de 2016.
Teixeira, M., Osório, P. & Soares, I. (2010). O conhecimento explícito da língua: o seu estatuto em manuais escolares portugueses do 1.º ciclo do Ensino Básico. Polifonia, 17(21), 31-52. Disponível em http://hdl.handle.net/10400.15/3294 (acesso em 14 mar. 2023).
Vilas-Boas, A., & Vieira, M. (2011). Entre Palavras 7. Caderno de atividades. 3.º Ciclo do Ensino Básico. Português 7.º ano. Sebenta, Lda.
Vilas-Boas, A., & Vieira, M. (2018). Entre Palavras 7. 3.º Ciclo do Ensino Básico – 7.º Ano. Sebenta, Lda.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 POLISSEMA – ISCAP Journal of Letters
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.