Investigação em educação musical: perspectivas para o seu desenvolvimento em Portugal

Authors

  • Graça Boal-Palheiros Escola Superior de Educação | Politécnico do Porto

DOI:

https://doi.org/10.26537/rmpe.v0i1.2392

Abstract

As profundas transformações ocorridas na sociedade portuguesa, em geral, e na educação e na música, em particular, durante as duas últimas décadas, têm suscitado inúmeros debates nos meios educativos e nos órgãos de comunicação social. A expansão do ensino da música parece ter estimulado o desenvolvimento de uma maior consciência do papel da educação musical, bem como da necessidade de investigação nesta área. Nesta apresentação são abordadas diversas questões relativas à investigação em educação musical em geral e, em particular, no nosso país. São salientadas a necessidade e a importância da investigação no contexto educativo português, referindo-se o desenvolvimento recente da investigação em educação musical em Portugal. Algumas metodologias de investigação são apresentadas sumariamente e são também sugeridos temas e áreas de investigação considerados pertinentes. 

Author Biography

Graça Boal-Palheiros, Escola Superior de Educação | Politécnico do Porto

Graça Boal-Palheiros is Adjunct-Professor at the School of Education of Porto Polytechnic, Portugal, where she teaches in both graduate and master courses and coordinates the Master in Music Education. She received a PhD in Music Psychology (University of Surrey, London), an MA in Music Education (University of London Institute of Education), a BA in Music Pedagogy (University of Leuven Lemmens Institute, Belgium) and a degree in Psychology (University of Porto, Portugal). Graça has been a member of the International Society for Music Education Board and Executive, chair of its INA Committee and co-chair of the ISME Research Commission (2008-2016). Former president of the APEM – Portuguese Association of Music Education (2006-2012) she was editor of the APEM Journal for nine years. Co-founder and president of the Wuytack Association of Music Pedagogy, she coordinates its Teacher Education Centre as well as editorial and musical projects. She is a researcher at CIPEM/ INET-md (PPorto). Her interests include children’s music listening and singing, music teacher education and social inclusion. She currently serves on the Editorial Boards of British Journal of Music EducationEufonía OPUS, and Revista Internacional de Educación Musical. She has published in several countries, presents at international conferences and has lectured at universities in Belgium, Brazil, Canada, Estonia, Japan, Spain and the UK.

Published

2017-11-27

How to Cite

Boal-Palheiros, G. (2017). Investigação em educação musical: perspectivas para o seu desenvolvimento em Portugal. Journal Music, Psychology and Education, (1), 15–26. https://doi.org/10.26537/rmpe.v0i1.2392