Building Relationships, Valuing Diversity - A University Experience

Authors

  • Carlos Diogo Moreira Universidade Lusófona
  • Hélia Bracons Universidade Lusófona
  • Jacqueline Marques Universidade Lusófona
  • Cristiana Almeida Universidade Lusófona

DOI:

https://doi.org/10.34630/e-rei.vi11.5326

Keywords:

Diversity, diversity in the university context, perceptions of diversity on university students

Abstract

Ours is a very diverse society and increasily so. Portugal has become a diversity society and evidence show that such trend is here to stay. Diversity is indeeed a broad concept: some diversity is primarily cultural (ethnic origin, beliefs and different orientations of value and behaviours), but also at biosocial level (age, gender, physical capacity). The reality of diversity is increasily present in the portuguese universities, due to the growing number, in the last decades, of students belonging to different groups and communities. The study of this reality has been focused nevertheless up to now in the evolution of foreign students in the country.  It is however clearly relevant to study how the experience of diversity is felt by the university students in order to understand if that experience models the perception and acceptance of difference and which the impact it has on their personal and academic development. To this end, a questionnaire was applied to 48 students at a University in Lisbon. It was possible to verify that the different perspectives of the students, regarding their experience of diversity at the university, reveal that it constitutes a positive factor in allowing coexistence and interaction with difference.

Author Biographies

Carlos Diogo Moreira, Universidade Lusófona

Doutor em Ciências Sociais. Professor Catedrático da Universidade Lusófona. Desenvolve investigação sobre Identidade e Cultura

Hélia Bracons, Universidade Lusófona

Doutora em Serviço Social. Professora Associada da Universidade Lusófona. Desenvolve investigação sobre Interculturalidade e Competências Culturais

Jacqueline Marques, Universidade Lusófona

Doutora em Serviço Social. Professora Auxiliar da Universidade Lusófona. Desenvolve investigação sobre Política Social e Intervenção Social

Cristiana Almeida, Universidade Lusófona

Doutora em Serviço Social. Professora Auxiliar da Universidade Lusófona. Desenvolve investigação sobre Política Social e Intervenção Social

References

Aguilar-Idáñez, M.J. & Buraschi, D. (2022). “Pistas para renovar a ação social antirracista”. Revista Temas Sociais, n. º2, (pp. 7-30) Retirado de:

https://revistas.ulusofona.pt/index.php/temassociais/article/view/8250^

Alves, E. P. (2012). A imigração de estudantes internacionais para a União Europeia: o caso português. SEF, Serviços de Estrangeiros e Fronteira.

Alves, E. (2015). Da palavra polida: uma análise da linguagem poética de Lavoura arcaica de Raduan Nassar. [Tese de Mestrado, Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa]. Repositório da Universidade de Lisboa. Retirado de:

http://hdl.handle.net/10451/38145

Bracons, H. (2019). Conhecer para intervir: competência cultural no Serviço Social. Editorial Cáritas.

Bracons, H. (2018). “Cultura, diversidade, interculturalidade e mediação: perceções dos estudantes de Serviço Social”. Revista Migrações - Número Temático Mediação Intercultural, 15, (pp. 12-27).

Carmo, H. (2005). Multiculturalidade e educação a distância: o desafio da diversidade. In Carvalho, Dulce; Vila Maior, Dionísio; Teixeira, Rui de Azevedo (orgs.). Des(a)fiando discursos: Homenagem a Maria Emília Ricardo Marques (pp. 159-177). Universidade Aberta. Retirado de: http://hdl.handle.net/10400.2/346

Dalcin, V.L. & Freire, I. (2019). Perceções de estudantes universitários portugueses acerca da mobilidade estudantil. Que contributo para o desenvolvimento da interculturalidade?. In Susana Gonçalves; José J. Costa (coords.) Diversidade no ensino superior. Coleção Estratégias de Ensino e Sucesso Académico: Boas Práticas no Ensino Superior (pp. 51-80). Cinep- Centro de inovação e estudo da pedagogia no ensino superior. Retirado de:

https://www.ipc.pt/ipc/wp-content/uploads/2021/05/Diversidade-ES-_Colecao-Estrategias-Ensino.pdf

Ferreira, P.J. (2021, 30 de novembro). Reitor da Universidade de Aveiro revela que "há ainda um mercado bastante importante" para captar alunos estrangeiros. Terra Nova. Retirado de: https://www.terranova.pt/noticia/sociedade/reitor-da-universidade-de-aveiro-revela-que-ha-ainda-um-mercado-bastante

Góis, P. & Marques, J.C. (2018). Retrato de um Portugal migrante: a evolução da emigração, da imigração e do seu estudo nos últimos 40 anos. In e-cadernos CES [Online], 29, (pp. 125-152). Retirado de: https://doi.org/10.4000/eces.3307

Lages, M. F. & Matos, A. T. (2009). “Da multiculturalidade à interculturalidade”. Povos E Culturas, (13), (pp.9-43). Retirado de: https://doi.org/10.34632/povoseculturas.2009.8668

Leite, C. (2003). Para uma Escola Curricularmente Inteligente. Edições ASA

Marques, J.C.; Góis, P. & Castro, J. M. (2014). Impacto das Políticas de Reagrupamento Familiar em Portugal. In Estudos do Observatório da Imigração, 53. Alto-Comissariado para as Migrações (ACM, IP). Retirado de:

https://www.om.acm.gov.pt/documents/58428/177157/ESTUDO+53.pdf/966d8e07-8fea-4088-ad3f-1e2149ce6b38

McCormick, T. (1984). Multiculturalism: some principles and issues. Theory into Practice, 23(3). Retirado de: Doi:10.1080/00405848409543097

Moreira, C. D. (1996). Identidade e Diferença. Os Desafios do Pluralismo Cultural. Universidade Técnica de Lisboa, Instituto Superior de Ciências Sociais e Políticas.

Peinado, M. M. (2000). “La educación para la paz en el nuevo milénio”. Papeles, n.º 72, (pp.107-123). Retirado de:

https://www.academia.edu/2081259/La_educaci%C3%B3n_para_la_paz_en_el_nuevo_milenio

Pordata (2023a). População estrangeira com estatuto legal de residente. Retirado de:

https://www.pordata.pt/Portugal/Popula%C3%A7%C3%A3o+estrangeira+com+estatuto+legal+de+residente+total+e+por+algumas+nacionalidades-24

Pordata (2023b). População estrangeira com permanência regular em % da população residente. Retirado de:

https://www.pordata.pt/portugal/populacao+estrangeira+com+permanencia+regular+em+percentagem+da+populacao+residente+total+e+por+sexo-533

Rego, M. A. S. (coord), Balerdi, F.E., Vallejos, R. M., Sierra, J. A. J., Moledo, M. M. L. & Romá, C.R. (2006). “Contribución del discurso intercultural a una nueva Teoría de la Educación”. Revista Portuguesa de Pedagogia, 40 (2), (pp.37-72). Retirado de: http://hdl.handle.net/10347/18542

Sam, D. L. (2006). Acculturation: conceptual background and corecomponnents. In David, L. S. & John, W. B. (Eds.). The Cambridge handbook of acculturation psychology (pp.11-26). Cambridge University Press.h. Retirado de:

https://doi.org/10.1017/CBO9780511489891

Santos, P. M., Antunes, S. M. G., Coutinho, E., Guedes, A. & Romano, C. (2021). Multiculturalidade no ensino superior: O desafio da inclusão de estudantes estrangeiros numa instituição de ensino superior. IV CIAIS, (pp. 297-312).

Seale, C. (2012). Sampling in qualitative research. In Becker, S., Bryman, A., Ferguson, H. & Swift, R. (Eds.). Understanding research for social policy and social work: Themes, methods and approaches (pp. 286-290). Bristol University Press. Retirado de: https://doi.org/10.2307/j.ctt1t892hf

Published

2023-08-02

How to Cite

Moreira, C. D., Bracons, H., Marques, J., & Almeida, C. (2023). Building Relationships, Valuing Diversity - A University Experience. E-Journal of Intercultural Studies, (11). https://doi.org/10.34630/e-rei.vi11.5326

Issue

Section

Articles