Music, language and discourse: the teaching of the english-culture language in a public school of Cametá/PA- Brasil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34630/erei.vi10.4745

Keywords:

Discourse, Teaching-learning, English language

Abstract

In this study, our objective was to research about music as a discursive language
practice in English Language-Culture (ELC) classes in a public school in Cametá/PA, with the
intention of interpreting the use of this discursive materiality as an instrument of teaching
practice in English Language-Culture (ELC) classes by teachers in the urban area of Cametá-
PA in High School. To develop it, we carried out ethnographic research, a qualitative field
research at Escola Estadual do Ensino Médio Profa. Osvaldina Muniz, which, due to the
COVID 19 pandemic, had technological devices as a resource, so that interviews /
questionnaires were carried out online with students and with the English Language (LI)
teacher. Methodologically, in addition to oral and written narratives, the corpus of analysis was
also composed of official documents of Brazilian educational legislation, such as the National
Common Curricular Base (BNCC). Theoretically, we adhere to the theoretical-methodological
devices of Freirean Pedagogy and French Discourse Analysis. When interpreting the research
data and the speeches they mean, we observed that in most classes the English language is
developed in a traditional way, decorated and without motivation, and music as a language
practice appears as an extra complement.

Author Biographies

Rosiely Cruz e Cruz

Graduada da Universidade Federal do Pará/Campus Cametá
Faculdade de Linguagem: Letras Língua Inglesa.
Membro do Grupo de Pesquisa Estudos do Discurso, Sentido, Sociedade e Linguagem (DISENSOL)
(CNPq/UFPA)

Andrea Silva Domingues

PNPD do Programa de Pós-graduação em História Global da Universidade Federal de Santa Catarina.
Dra em História Social pela PUC/SP.
Pós- doutora em Ciências da Linguagem/ Análise de Discurso pelo LABEURB – UNICAMP Líder do Grupo de Pesquisa Discurso Sentido, Sociedade e Linguagem (DISENSOL) (CNPq/UFPA).
Pesquisadora dos Grupos de Pesquisa da UFPA: História, Educação e Linguagem na Região Amazônica (HELRA), Quilombos e Mocambeiros: história da resistência negra na Amazônia (QUIMOHRENA) - (CNPq/UFPA).
Coordenadora voluntária do Projeto Arbocontrol Rede Norte Pará – Cametá
Pesquisadora da Rede Procad Amazônia
http://lattes.cnpq.br/2400924000241808

Lucas Rodrigues Lopes

Doutor em Linguística Aplicada pela UNICAMP.
Professor da Faculdade de Letras – Língua Inglesa e do Mestrado Acadêmico no Programa de Pós- Graduação em Educação e Cultura (PPGEDUC) no Campus Universitário do Tocantins/Cametá, na Universidade Federal do Pará (UFPA) e Pesquisador do Grupo de Pesquisa Estudos do Discurso, Sentido, Sociedade e Linguagem (DISENSOL) e Grupo de Pesquisa em Ensino e Formação de professores de Inglês - TEMPO (CNPq/UFPA).
http://lattes.cnpq.br/8141687357119122

Published

2022-07-01

How to Cite

Cruz, R. C. e ., Domingues, A. S. ., & Lopes, L. R. . (2022). Music, language and discourse: the teaching of the english-culture language in a public school of Cametá/PA- Brasil. E-Journal of Intercultural Studies, (10). https://doi.org/10.34630/erei.vi10.4745

Issue

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Articles