Image and Culture: From Caves to Digital Imaging

Authors

  • Fernando Augusto Silva Lopes
  • Alessandra Nardini Universidade do Minho
  • Elaine Trindade Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade (CECS)
  • Tiago Vieira da Silva Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade

DOI:

https://doi.org/10.34630/erei.vi8.4134

Keywords:

Cultural Studies, Semiotics, Sociology of Culture, Digital Image

Abstract

In this article we will present a theoretical contextualization about the main cultural concepts that create the imagetic communication and build the contemporary imaginary. We will analyze the peculiar ways in which the image becomes a digital image and how the virtualization device becomes the core of this transformation. The virtual breaks from the semiotic point of view with a dialogical proposal of analogy, which since the advent of technical images has been the link to a construction of a modern imaginary.
Therefore, on this pretext to discuss the image is to discuss the imaginary intercommunication.
Therefore, the present article will seek to construct its own theory, multidisciplinary, hybrid and, therefore, legitimate representative of Cultural Studies, to propose a concept of digital image that is credible in the face of the contemporary challenge of a fragmentary, liquid and, above all, cultural reality. guided by network flows.

Author Biographies

Fernando Augusto Silva Lopes

Graduado em Relações Internacionais, Mestre em Estudos Culturais Contemporâneos da Universidade
FUMEC (Belo Horizonte, Brasil), discente do programa doutoral em Estudos Culturais da Universidade do
Minho.

Alessandra Nardini, Universidade do Minho

Graduada em Comunicação Social: habilitação em Jornalismo pela Pontifícia Universidade Católica de
Minas Gerais, especialista em Roteiro para Cinema e Televisão pela mesma instituição de ensino, Mestre
em Estudos Culturais pela Universidade FUMEC (Belo Horizonte, Brasil) e discente do Doutoramento em
Estudos Culturais na Universidade do Minho.

Elaine Trindade, Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade (CECS)

Doutoranda em Ciências da Comunicação, no Instituto de Ciências Sociais da Universidade do Minho. É
investigadora na plataforma de Arte e Cultura Urbana, A Passeio, e no Museu Virtual da Lusofonia (MVL).
Ambos, projetos estratégicos do Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade (CECS). É Mestre em
Comunicação e Cultura, na linha de pesquisa: Tecnologias da Comunicação e Estéticas, pela Universidade
Federal do Rio de Janeiro (UFRJ).

Tiago Vieira da Silva, Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade

Frequenta atualmente o Doutoramento em Ciências da Comunicação da Universidade do Minho em
Braga, Portugal. Integra a equipa do Museu Virtual da Lusofonia, no Centro de Estudos de Comunicação e
Sociedade.

Published

2021-07-14

How to Cite

Lopes, F. A. S. ., Nardini, A. ., Trindade, E. ., & Silva, T. V. da . (2021). Image and Culture: From Caves to Digital Imaging. E-Journal of Intercultural Studies, (8). https://doi.org/10.34630/erei.vi8.4134

Issue

Section

Articles