Digital neuromarketing: The future of consumption and influencing purchasing decisions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34630/tth.v1i5.6270

Keywords:

Neuromarketing, Neuroscience applied to marketing, Consumer behavior, Purchasing decision, Social Networking, Artificial Intelligence, Digital Influencers

Abstract

 

Abstract

Digital Neuromarketing has revolutionized the way brands understand and influence consumer behaviour,combining marketing principles with discoveries in the field of neuroscience. This study analyzes the mainNeuromarketing techniques such as neurimaging, eye-tracking and color psychology, exploring their impact onconsumer decision-making and brand strategies. The results point to a growing use of these tools, especially inpersonalized marketing driven by artificial intelligence, while also highlighting the ethical challenges that thisapproach imposes.

References

Baes, C. (2013). Relatório Carolina Costa. Universidade de Coimbra. Recuperado de: https://baes.uc.pt/bitstream/10316/24613/1/Relat%C3%B3rio_CarolinaCosta.FE UC.pdf

Central Psicologia. (2024). O cérebro do amor: Entendendo a química do amor. Recuperado de: https://centralpsicologia.com.br/artigo/o-cerebro-do-amor-entendendo-a-quimica- do-amor

Deux Marketing. (2024). Neuromarketing: O futuro da compreensão do comportamento do consumidor. Recuperado de: https://deuxmarketing.com.br/2024/07/14/neuromarketing-o-futuro-da- compreensao-do-comportamento-do-consumidor/

Cury, E. (2024). Kinects para marketing: Interatividade e inovação. Recuperado de: https://www.eliascury.com.br/glossario/kinects-para-marketing-interatividade-e- inovacao/

Eumed. (s.d.). Eumed: https://www.eumed.net/es

Frachetta, A. (2019). Importância da cor azul no branding. LinkedIn. Recuperado de: https://www.linkedin.com/pulse/importância-da-cor-azul-branding-adriano- frachetta?originalSubdomain=pt

FIA. (2024). Neuromarketing. FIA. Recuperado de: https://fia.com.br/blog/neuromarketing/

Flowup. (2023). Neuromarketing. Recuperado de: https://www.flowup.me/blog/neuromarketing/

Galm, A. (2023). Técnicas psicológicas para criar anúncios persuasivos. Recuperado de: https://alessandrogalm.com.br/tecnicas-psicologicas-para-criar-anuncios- persuasivos/

Goby. (2019). A importância do storytelling. Recuperado de: https://www.goby.com.br/single- post/2019/06/12/a-importância-do-storytelling

IBCCoaching. (2011). Redes sociais: Use com moderação. Recuperado de: https://www.ibccoaching.com.br/portal/comportamento/redes-sociais-use- moderacao/

Infopedia. (s.d.). Influência. Recuperado de: https://www.infopedia.pt/dicionarios/lingua- portuguesa/influência

Krug, J. (2019). Decisão de compra do consumidor: Quais fatores influenciam as compras impulsivas? ResearchGate. Recuperado de: https://www.researchgate.net/profile/Juliano- Krug/publication/339055635_Decisao_de_Compra_do_Consumidor_Quais_Fatores_que_I nfluenciam_as_Compras_Impulsivas/links/5edf89c1299bf1d20bdb48fb/Decisao-de- Compra-do-Consumidor-Quais-Fatores-que-Influenciam-as-Compras-Impulsivas.pdf

Marcondes, M. (s.d.). Importância da personalização na criação de conteúdo. LinkedIn. Recuperado de: https://www.linkedin.com/pulse/importância-da-personalização-na-criação-de- conteúdo-marcondes-mn3zf/

Marketing Neuroconectado. (2024). Influenciadores no neuromarketing. Recuperado de: https://marketingneuroconectado.com.br/glossario/influenciadores-no- neuromarketing/

Redalyc. (2014). Neuromarketing e tomada de decisão. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/1230/123031118006.pdf

Rock Content. (2019). Neuromarketing. Recuperado de: https://rockcontent.com/br/blog/neuromarketing/

Samy Road. (2023). Neuromarketing. Recuperado de: https://samyroad.com/pt-br/neuromarketing/

SendPulse. (2024). O que é neuromarketing? Recuperado de: https://sendpulse.com/br/blog/o-que-e- neuromarketing-aprenda-a-como-aplicar-essa-ciencia-em-suas-estrategias-de-marketing

Sinergia. (2010). Recuperado de: https://periodicos.furg.br/sinergia/article/view/2512

Tobii. (s.d.). O que é eye tracking? Recuperado de: https://www.tobii.com/learn-and-support/get- started/what-is-eye-tracking

Vida Organizada. (2025). Paralisados pela escolha: Como o excesso de informação nos impede de decidir. Recuperado de: https://vidaorganizada.com/paralisados-pela-escolha-como-o-excesso- de-informacao-nos-impede-de-decidir/

Wikipedia. (2024). Neuroimagem. Wikipédia. Recuperado de: https://pt.wikipedia.org/wiki/Neuroimagiologia

Published

2025-06:-09

How to Cite

Santos2221895, B. (2025). Digital neuromarketing: The future of consumption and influencing purchasing decisions. The Trends Hub, 1(5). https://doi.org/10.34630/tth.v1i5.6270