Impact of artificial intelligence on communication and the world

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34630/tth.v1i5.6259

Keywords:

Artificial Intelligence, Communication, Benefits, Risks, Legislation, Ethics

Abstract

Artificial Intelligence (AI) has revolutionized content automation in the field of communication, bringing with it a complete restructuring of the sector, due to the great advances that have been made in recent years. The main aim of this article is to point out the main benefits, but also the risks/consequences associated with the use of AI and the ability to face challenges in the communications sector. The big challenge lies in balancing the use of this personalized and effective intelligence, while adhering to ethical guidelines and legislation. As a supplement, some cases, scientific studies and academic papers are also analyzed to help discuss the topic.

References

Abrardi, L., Cambini, C., & Rondi, L. (2022). Artificial intelligence, firms and consumer behavior: A survey. Journal of Economic Surveys, 36(4), 969–991. Obtido 25 de março de 2025, de

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/joes.12455

Alves, A. (2023). Reflexões filosóficas sobre inteligência artificial. Revista Paranaense de Filosofia, 3(1),129–145. Obtido 23 de março de 2025, de

https://periodicos.unespar.edu.br/index.php/rpfilo/article/view/7822

As 10 principais questões éticas para utilização da inteligência artificial. Obtido 28 de março de 2025, de

https://www.linkedin.com/pulse/10-principais-quest%C3%B5es-%C3%A9ticas-para-utiliza%C3%A7%C3%A3o-da-artificial-dias-4vegf/

Barbosa, L. (2024, janeiro 30). Os benefícios da IA na criação de conteúdo. Aconcho Comunicação. Obtido 28 de março de 2025, de

https://aconchocomunicacao.com.br/os-beneficios-da-ia-na-criacao-de-conteudo/

Brandão, R. de S. (2024). Inteligência artificial na melhoria de textos científicos: Aplicações, benefícios e desafios. Revista de Empreendedorismo e Gestão de Micro e Pequenas Empresas, 9(01), 141–149. Obtido 29 de março de 2025, de

https://revistas.editoraenterprising.net/index.php/regmpe/article/view/725

Garcia, A. C. B. (2020). Ética e inteligência artificial. Computação Brasil, 43, 14–22. Obtido 28 de março de 2025, de

https://journals-sol.sbc.org.br/index.php/comp-br/article/view/1791

Lee, K.-F. (2019). Inteligência artificial. Globo Livros.

O que esperar do futuro da Inteligência Artificial? Veja aqui! Obtido 1 de abril de 2025, de https://www.randoncorp.com/pt/blog/futuro-da-inteligencia-artificial/

Revistas editora enterprising. Obtido 1 de abril de 2025, de https://www.revistas.editoraenterprising.net/

Systems, E. L. for L. & I. Our view on the global conversation about the societal risks of AI. European Lab for Learning & Intelligent Systems. Obtido 3 de abril de 2025, de https://ellis.eu/news/our-view-on-the-global-conversation-about-the-societal-risks-of-ai

Published

2025-06:-09

How to Cite

Soares, A. B. (2025). Impact of artificial intelligence on communication and the world. The Trends Hub, 1(5). https://doi.org/10.34630/tth.v1i5.6259