The impact of technology on the development of children and adolescents

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34630/tth.v1i5.6254

Keywords:

Technologies, Screen, Addiction, Children/Adolescents, Parental Control

Abstract

Technologies have brought significant advances and provided great opportunities for all of us, but they have also generated major complications, especially for children and adolescents. Excessive screen use harms cognitive, social, and emotional development, and can affect young people's self-esteem and identity through social media, for example. Screen dependency can result in problems such as gaming addiction, mental disorders, and exposure to inappropriate content. However, technologies also offer benefits, such as learning opportunities and personal development. Recommended strategies to combat exposure to risks include rigorous parental control, where explanation and understanding of limits by the child is fundamental to ensuring healthy development.

References

CAROLINE CELICO. (2023, fevereiro 11). PodC Tecnologia | Impactos + crianças - Ep. 09 [Vídeo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=TzwsvjntprE

CASES – Cooperativa António Sérgio para a Economia Social. (2020, julho). Covid 19 – Medidas excecionais // Educação e Ensino Superior [Newsletter]. CASES. https://cases.pt/nl/2020/covid/Medidas_covid_-_Ensino.html

Centro Internet Segura. (n.d.). Grooming. https://www.internetsegura.pt/grooming

Colégio Magno. (2024, março 15). As crianças, os adultos e as telas! | Vamos Conversar? - O #PODCAST [Vídeo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=Z6IXiDxllIs

Corrêa Vione, K. (2012). As Prioridades Valorativas Mudam com a Idade? Testando as Hipóteses de Rigidez e Plasticidade.

DECO Proteste. (2024, dezembro 4). Quais as recomendações para o uso de ecrãs nas crianças? DECO Proteste. https://www.deco.proteste.pt/familia-consumo/bebes-criancas/dicas/quais-recomendacoes-uso-ecras-criancas?

dos Santos Silva, V., & Tadeu Girotti, M. (2020). Os Benefícios da Tecnologia para a Educação: Usos, Vantagens, Alertas e suas Contribuições na Pandemia do Covid-19.

Fernandez, C. B., & Corrêa, V. L. M. (2024). Crianças No Ambiente Virtual: E entre Riscos e Proteção. ARACÊ, 6(2). https://doi.org/10.56238/arev6n2-137

Hospital da Luz. (n.d.). Crianças ecrãs: novas recomendações. Hospital da Luz. https://www.hospitaldaluz.pt/pt/saude-e-bem-estar/criancas-ecras-novas-recomendacoes

O Pediatra responde. (Host). (2022, julho 26). O meu filho está numa relação com o telemóvel (No. 26) [Audio podcast episode]. Pediatra Responde. https://podcasts.apple.com/pt/podcast/o-meu-filho-est%C3%A1-numa-rela%C3%A7%C3%A3o-com-o-telem%C3%B3vel/id1554533827?i=1000571227678

Pereira, A., Narduchi, F., & Geralda De Miranda, M. (2020). Biopolítica e Educação: Os Impactos da Pandemia de COVID-19 nas Escolas Públicas.

Ribeiro, C., Mano, L., & Afonso, S. (2021). Uso de Ecrãs em Crianças Pequenas: Os Riscos para o Neurodesenvolvimento e Qualidade do Sono. Revista Portuguesa de Psiquiatria e Saúde Mental, 7(2), 79–80. https://doi.org/10.51338/rppsm.2021.v7.i2.222

RTP. (s.d.). O impacto da tecnologia nas crianças. RTP. https://media.rtp.pt/anossatarde/artigos/impacto-da-tecnologia-nas-criancas/

Santos, T., & Sampaio, M. (2024).

Recomendações da Sociedade Portuguesa de Neuropediatria para a utilização de ecrãs e tecnologia digital em idade pediátrica. 12, 271–283. https://doi.org/10.1016/j.pmedr.2018.10.003

Silva, R., & Silva, E. (n.d.). O brincar para o desenvolvimento da aprendizagem na educação infantil

Souza, L. L. Q. de, & Cantalice, V. M. (2024). O impacto da tecnologia no desenvolvimento infantil. CONTRIBUCIONES A LAS CIENCIAS SOCIALES, 17(12), e12421. https://doi.org/10.55905/revconv.17n.12-058

United Nations International Children's Emergency Fund. (n.d.). Cyberbullying: O que é e como pará-lo. UNICEF. https://www.unicef.org/brazil/cyberbullying-o-que-eh-e-como-para-lo

Published

2025-06:-09

How to Cite

Silva, H. (2025). The impact of technology on the development of children and adolescents. The Trends Hub, 1(5). https://doi.org/10.34630/tth.v1i5.6254