The impact of technology on the development of children and adolescents
DOI:
https://doi.org/10.34630/tth.v1i5.6254Keywords:
Technologies, Screen, Addiction, Children/Adolescents, Parental ControlAbstract
Technologies have brought significant advances and provided great opportunities for all of us, but they have also generated major complications, especially for children and adolescents. Excessive screen use harms cognitive, social, and emotional development, and can affect young people's self-esteem and identity through social media, for example. Screen dependency can result in problems such as gaming addiction, mental disorders, and exposure to inappropriate content. However, technologies also offer benefits, such as learning opportunities and personal development. Recommended strategies to combat exposure to risks include rigorous parental control, where explanation and understanding of limits by the child is fundamental to ensuring healthy development.
References
CAROLINE CELICO. (2023, fevereiro 11). PodC Tecnologia | Impactos + crianças - Ep. 09 [Vídeo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=TzwsvjntprE
CASES – Cooperativa António Sérgio para a Economia Social. (2020, julho). Covid 19 – Medidas excecionais // Educação e Ensino Superior [Newsletter]. CASES. https://cases.pt/nl/2020/covid/Medidas_covid_-_Ensino.html
Centro Internet Segura. (n.d.). Grooming. https://www.internetsegura.pt/grooming
Colégio Magno. (2024, março 15). As crianças, os adultos e as telas! | Vamos Conversar? - O #PODCAST [Vídeo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=Z6IXiDxllIs
Corrêa Vione, K. (2012). As Prioridades Valorativas Mudam com a Idade? Testando as Hipóteses de Rigidez e Plasticidade.
DECO Proteste. (2024, dezembro 4). Quais as recomendações para o uso de ecrãs nas crianças? DECO Proteste. https://www.deco.proteste.pt/familia-consumo/bebes-criancas/dicas/quais-recomendacoes-uso-ecras-criancas?
dos Santos Silva, V., & Tadeu Girotti, M. (2020). Os Benefícios da Tecnologia para a Educação: Usos, Vantagens, Alertas e suas Contribuições na Pandemia do Covid-19.
Fernandez, C. B., & Corrêa, V. L. M. (2024). Crianças No Ambiente Virtual: E entre Riscos e Proteção. ARACÊ, 6(2). https://doi.org/10.56238/arev6n2-137
Hospital da Luz. (n.d.). Crianças ecrãs: novas recomendações. Hospital da Luz. https://www.hospitaldaluz.pt/pt/saude-e-bem-estar/criancas-ecras-novas-recomendacoes
O Pediatra responde. (Host). (2022, julho 26). O meu filho está numa relação com o telemóvel (No. 26) [Audio podcast episode]. Pediatra Responde. https://podcasts.apple.com/pt/podcast/o-meu-filho-est%C3%A1-numa-rela%C3%A7%C3%A3o-com-o-telem%C3%B3vel/id1554533827?i=1000571227678
Pereira, A., Narduchi, F., & Geralda De Miranda, M. (2020). Biopolítica e Educação: Os Impactos da Pandemia de COVID-19 nas Escolas Públicas.
Ribeiro, C., Mano, L., & Afonso, S. (2021). Uso de Ecrãs em Crianças Pequenas: Os Riscos para o Neurodesenvolvimento e Qualidade do Sono. Revista Portuguesa de Psiquiatria e Saúde Mental, 7(2), 79–80. https://doi.org/10.51338/rppsm.2021.v7.i2.222
RTP. (s.d.). O impacto da tecnologia nas crianças. RTP. https://media.rtp.pt/anossatarde/artigos/impacto-da-tecnologia-nas-criancas/
Santos, T., & Sampaio, M. (2024).
Recomendações da Sociedade Portuguesa de Neuropediatria para a utilização de ecrãs e tecnologia digital em idade pediátrica. 12, 271–283. https://doi.org/10.1016/j.pmedr.2018.10.003
Silva, R., & Silva, E. (n.d.). O brincar para o desenvolvimento da aprendizagem na educação infantil
Souza, L. L. Q. de, & Cantalice, V. M. (2024). O impacto da tecnologia no desenvolvimento infantil. CONTRIBUCIONES A LAS CIENCIAS SOCIALES, 17(12), e12421. https://doi.org/10.55905/revconv.17n.12-058
United Nations International Children's Emergency Fund. (n.d.). Cyberbullying: O que é e como pará-lo. UNICEF. https://www.unicef.org/brazil/cyberbullying-o-que-eh-e-como-para-lo
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 The Trends Hub

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.