The dopamine marketing: How we're manipulated by instant pleasure
DOI:
https://doi.org/10.34630/tth.v1i5.6208Keywords:
Dopamine, Marketing, Neuromarketing, Neurotransmitter, Strategies, BehaviorAbstract
Modern marketing increasingly relies on brain mechanisms to influence consumer behavior. Dopamine, a neurotransmitter associated with pleasure and reward, plays a crucial role in helping companies attract and retain customers. In this article, I analyse the role of dopamine in digital marketing and how neuromarketing leverages it to encourage quick decision-making and boost engagement. The focus is on the exploitation of instant rewards, driven by online platform algorithms. Additionally, explore the impact of platform design and how it directly influences user interaction. The article highlights the consequences of dopamine-driven strategies, the opportunities for businesses, and the risks for users, such as digital addiction, reduced self-control, and ethical concerns. I also emphasize the effectiveness of neuromarketing and the need to strike a balance between innovation and social responsibility.
References
Barbosa, A, F. C. (2022), A influência das características do conteúdo e do influenciador digital na intenção de compra dos consumidores das gerações X e Y (Dissertação de Mestrado, Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto). Repositório Científico do Instituto Politécnico do Porto. Recuperado de: https://recipp.ipp.pt/entities/publication/c7cdef98-d754-4b2d-b565-cb935d9e74a9
Costa, A. M. da S. (2019). O papel dos influenciadores digitais na jornada de decisão dos consumidores portugueses: Os instagrammers e a compra de produtos cosméticos (Dissertação de Mestrado, Instituto Superior de Economia e Gestão, Universidade de Lisboa). Recuperado de: https://repositorio.ulisboa.pt/handle/10400.5/19339
de Abreu Rodrigues, F., de Sousa Campos, E. A., & de Paula, J. A. S. (2022). NEUROANATOMIA COMO VEÍCULO ESTRATÉGICO EM MARKETING. RECISATEC-REVISTA CIENTÍFICA SAÚDE E TECNOLOGIA-ISSN 2763-8405, 2(9), e29184-e29184. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/363160022_NEUROANATOMIA_COMO_VEICULO_ESTRATEGICO_EM_MARKETING
Dias, C. V. (2019). Influencers de moda: Impacto das perceções e confiança na intenção de compra e Word of Mouth (Dissertação de Mestrado, Instituto Superior de Economia e Gestão, Universidade de Lisboa). Recuperado de: https://repositorio.ulisboa.pt/handle/10400.5/19699
Fernández, M. (2024, 13 de outubro). Manuel Armayones: "Las redes están diseñadas para proporcionarnos dopamina, dopamina y dopamina y no dejarnos pensar". El HuffPost. Recuperado de: https://www.huffingtonpost.es/life/salud/manuel-armayones-las-redes-disenadas-proporcionarnos-dopamina-dopamina-dopamina-dejarnos-pensar.html
Ferreira, E. A. (2018). O papel dos influenciadores digitais no processo de intenção de compra dos seguidores. Recuperado de: https://repositorio.ipl.pt/entities/publication/28da254f-6446-48b9-b1e9-1c6e55f2d147
Gonçalves, A. M. F. (2016). Percepções de académicos e profissionais de marketing acerca do neuromarketing (Master's thesis, Universidade de Lisboa (Portugal)). Recuperado de: https://repositorio.ulisboa.pt/bitstream/10400.5/12430/1/DM-AMFG-2016.pdf
Gonçalves, F. M., Oliveira, G. M., Spiaze, G. T., Vicentini, L. C., & Souza, T. R. D. (2024). Neuromarketing: como as empresas criam conexões emocionais com os consumidores. Recuperado de: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/26485
Hunter, M. T., & and Morganstein, J. C. (2021). Irresistible: The Rise of Addictive Technology and the Business of Keeping Us Hooked: ALTER, ADAM. New York: Penguin Books, 2017. 368 pp. ISBN: 9780735222847. Psychiatry, 84(2), 204–206. https://doi.org/10.1080/00332747.2021.1925508
Melo Filho, J. C. de. (2024). Neuromarketing: A influência da neurociência na publicidade digital. Contribuciones a las Ciencias Sociales, 17(8), e9134. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/382933171_Neuromarketing_a_influencia_da_neurociencia_na_publicidade_digital
Nascimento, S. M. D. C. (2012). Neuromarketing: a aplicação das neurociências ao marketing (Doctoral dissertation).
Recuperado de: https://repositorio.ucp.pt/entities/publication/722efee7-0257-4aa3-966b-639d4a862aa5
PANIGHRAHI, A., & ARUNIMA, D. (2024). Dopamine manipulation and its role in effective advertising. Journal of Management Research and Analysis, 11(3), 192-199. Recuperado de: https://www.researchgate.net/profile/Ashok-Panigrahi/publication/384054186_Dopamine_manipulation_and_its_role_in_effective_advertising/links/66ea6f60dde50b32587a747f/Dopamine-manipulation-and-its-role-in-effective-advertising.pdf
Razac, R. (2018). Impacto dos influenciadores digitais na intenção de compra de produtos e serviços nas redes sociais (Dissertação de Mestrado, Instituto Superior de Economia e Gestão- Universidade de Lisboa). Recuperado de: https://recipp.ipp.pt/entities/publication/c7cdef98-d754-4b2d-b565-cb935d9e74a9
Sousa, A. D. M. de. (2024). Influenciadores digitais: importância na decisão de compra de gadgets e na construção da imagem das marcas (Dissertação de Mestrado, Iscte – Instituto Universitário de Lisboa). Recuperado de: https://www.iscte-iul.pt/tese/10030
Touhami, Z. O., Benlafkih, L., Jiddane, M., Cherrah, Y., Malki, H. O. E., & Benomar, A. (2011). Neuromarketing: Where marketing and neuroscience meet. African journal of business management, 5(5), 1528-1532. Recuperado de: https://academicjournals.org/journal/AJBM/article-full-text-pdf/7CEC9BF18305
Villalba, J. (2025, 4 de janeiro). El placer de casi comprar: adictos a llenar el carrito virtual. El País. Recuperado de: https://elpais.com/estilo-de-vida/2025-01-04/el-placer-de-casi-comprar-adictos-a-llenar-el-carrito-virtual.html
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 The Trends Hub

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.