Communicating in the Age of Disinformation: How to Navigate a Sea of Disinformation
DOI:
https://doi.org/10.34630/tth.vi3.5047Keywords:
Communication, Disinformation, Digital World, Ethics, Integrity, CredibilityAbstract
In an era in which information circulates at a speed never seen before, it becomes increasingly difficult to distinguish between real content and false content, which increasingly demands the attention and ethics of today's communicators, inside and outside organizations. But after all, what tools do you need to navigate this sea full of false information? In this article a general analysis will be made of the concepts of disinformation and fake news, its origin, the development of the problem and its causes and consequences. Finally, some strategies will be suggested to combat this problem.
References
Altares, G. (2018). A Longa História das Notícias Falsas. El País. Obtido de https://brasil.elpais.com/brasil/2018/06/08/cultura/1528467298_389944.html
Batista, R. (2022). Consequências da falta de literacia, e de muito mais. Crónico. Obtido de https://www.jornalcronico.com/post/consequ%C3%AAncias-da-falta-de-literacia-e-de-muito-mais
Comissão Europeia. (2021). Democracia europeia: Comissão estabelece novas leis em matéria de publicidade política, direitos eleitorais e financiamento dos partidos.
Hostmídia. (s.d.). Fake News e desinformação na Internet: O que é e quais seus impactos. Obtido de https://www.hostmidia.com.br/blog/fake-news/
Lopes, A. P. (2022). Pandemia de Covid-19 ou Pandemia de Desinformação. The Trends Hub. Obtido de https://parc.ipp.pt/index.php/trendshub/article/view/4728
Marques, M. M. (2021). Desinformação. Público. Obtido de https://www.publico.pt/2021/06/21/opiniao/opiniao/desinformacao-1967279
Ordem dos Psicólogos. (2020). Desinformação, fake news e pandemia COVID-19: os processos cognitivos subjacentes e o papel dos psicólogos. Obtido de https://www.ordemdospsicologos.pt/ficheiros/documentos/recomendacoes_fakenews_materiais_para_psicaologos.pdf
Parlamento Europeu. (2022). Serviços Digitais: novas regras para um ambiente em linha mais seguro e aberto. Obtido de https://www.jornalcronico.com/post/consequ%C3%AAncias-da-falta-de-literacia-e-de-muito-mais
Pires, B. (2022). Estratégias para o Combate à Desinformação: O Papel da Biblioteca Pública. Obtido de https://estudogeral.uc.pt/bitstream/10316/99465/1/BarbaraPires_versaofinal.pdf
PO CH. (2023). Combate à desinformação e a promoção da literacia digital através da educação e da formação. Obtido de https://www.poch.portugal2020.pt/pt-pt/Noticias/Paginas/noticia.aspx?nid=1180&ano=2023&pag=1&nr=10
Rodrigues, L. P. (2020). DEesinformação e “fake news”. A educação como meio de combate. Obtido de https://www.meiosepublicidade.pt/2020/01/desinformacao-fake-news-educacao-meio-combate/
Tchilian, F. (2021). Clickbait: o que é, por que evitar e quais alternativas utilizar? Obtido de https://blogbr.clear.sale/clickbait
UNESCO. (2020). Comunicação e Informação: Resposta à COVID-19. Obtido de https://www.unesco.org/pt/covid-19/communication-and-information-response
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 The Trends Hub
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.