Conceptions of Accounting and Expectations of Learning Accounting

Autores/as

  • Cláudia Teixeira Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto
  • Delfina Gomes Escola de Economia e Gestão da Universidade do Minho
  • Janete Borges Instituto Universitário da Maia

DOI:

https://doi.org/10.26537/rebules.v0i27.748

Palabras clave:

Expectations of learning accounting;, Introductory accounting;, Conceptions of accounting;, Subject area;

Resumen

The current study reports on the results of research into introductory accounting students’ conceptions of accounting and expectations of learning the subject of accounting within Portuguese higher education. The results validate the use of the ELAcc inventory in Portuguese higher education and are in line with the literature that argues that subject area has an influence on aspects of learning. In particular, they point out the differences between specialist and non-specialist students’ conceptions of accounting and their expectations of learning accounting. This circumstance highlights the need to consider the different programmes in which introductory accounting is taught.

Biografía del autor/a

Cláudia Teixeira, Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto

Professora Adjunta do Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto (ISCAP/IPP)

Delfina Gomes, Escola de Economia e Gestão da Universidade do Minho

Delfina Gomes é Professora Auxiliar na Escola de Economia e Gestão. Já esteve como investigadora convidada no RMIT University/Austrália e na Edinburgh Business School/Escócia. O principal campo de investigação é a História da Contabilidade. Principais projetos de investigação: Contabilidade e Religião, Contabilidade e Guerra, Contabilidade e o Estado, Contabilidade e Profissão. Já publicou em revistas científicas internacionais, entre as quais: Accounting, Auditing and Accountability Journal, European Accounting Review, Accounting History, e Accounting Education. Pertence ao Corpo Editorial de várias revistas científicas internacionais, entre as quais o Accounting, Auditing and Accountability Journal e a revista Accounting History. Participa na revisão de artigos para diversas revistas científicas internacionais. Recebeu o prémio da Academy of Accounting Historians - 2009 Margit F. Schoenfeld and Hanns Martin W. Schoenfeld Scholarship em História da Contabilidade, da qual é Trustee. A Professora Delfina Gomes pertence ao conselho editorial da Rebules. Também pertence ao Centro de Investigação em Ciência Política da Universidade do Minho e ao Centre for Accounting and Society da Business School da Universidade de Edimburgo.

Janete Borges, Instituto Universitário da Maia

Professora Auxiliar do Instituto Universitário da Maia

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Publicado

2016-06:-22

Cómo citar

Teixeira, C., Gomes, D., & Borges, J. (2016). Conceptions of Accounting and Expectations of Learning Accounting. Revista De Ciências Empresariais E Jurídicas Journal of Business and Legal Sciences, (27), 103–126. https://doi.org/10.26537/rebules.v0i27.748