Abstract
The following article aims to analyse a tale from the Oral Literary Heritage and present pedagogical strategies focused on the literary reading and oriented to the teaching and learning of the Portuguese Language, aiming, more specifically, to the 4th year of the 1st Cycle of Basic Education. Thus, the traditional tale Se Houvesse Limão was selected, which was rewritten by Alice Vieira and published
in 2008, in the collection Histórias Tradicionais Portuguesas.
Regarding specifically the analysis of literary texts with children, the teacher must have in-depth knowledge about the content of the work, providing more confidence and sustained practices, and it is necessary that the previous analysis of the diegesis summons theoretical assumptions of the field of knowledge of literature to contextualize the proposed exploration activities. In this sense, a brief contextualization of the author will be made and, then, a more in-depth analysis of the work, including the approach of the actancial scheme and the quinary structure related to it.
With the main purpose of enriching the interactions between the student and the text, the activities will also consider three distinct moments, namely activities prior to reading, during reading and after reading, summoning the contributions of Yopp & Yopp (2006), and the articulation of knowledge, namely from the areas of Portuguese, History, Motor and Musical Expressions and Gastronomy.
References
Azevedo, F. (2010). Da Luta entre o Bem e o Mal, as Crianças são sempre Vencedoras. In Azevedo, F. (coord.), Infância, Memória e Imaginário. Ensaios sobre Literatura Infantil e Juvenil (pp. 11-29). Centro de Investigação em Formação de Profissionais de Educação da Criança / Instituto de Educação, Universidade do Minho. https://core.ac.uk/reader/55629230
Carvalho, J., Cunha, I., Fortunato, K., Guimarães, E., Oliveira, H., Queiroz, N., Regina, J., Santos, R. & Silva, K. (2021). A Importância da Leitura na Sala de Aula. Research, Society and Development, 10 (4), 1-10. https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/14129/12748
Chevalier, J. & Gheerbrant, A. (2010). Dicionário dos Símbolos. Teorema.
Direção-Geral da Educação. (2018). Aprendizagens Essenciais da disciplina de Português do 4.º ano. https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Curriculo/Aprendizagens_Essenciais/1_ciclo/portugues_1c_4a_ff.pdf
Gomes, J. A. (1993). A Poesia na Literatura para a Infância. Edições ASA.
Gomes, J. A. (2000, fevereiro 24-25). Da Literatura Oral Tradicional à Literatura para Crianças: Alguns Casos Recentes. [Comunicação] No Branco do Sul, as Cores dos Livros: Encontro sobre Literatura para Crianças e Jovens, Beja. https://repositorio.ipbeja.pt/server/api/core/bitstreams/c9f3f7e4-f596-468e-b1c2-9d02aae63c15/content
Gomes, M. C. S. F. (2023). Interdisciplinaridade no 1.º Ciclo : Derrubar Barreiras e criar Pontes.[Dissertação de mestrado, Instituto Universitário de Ciências Psicológicas, Sociais e da Vida]. Repositório do Instituto de Ciências Psicológicas, Sociais e da Vida. http://hdl.handle.net/10400.12/9255
Greimas, A. J. (1973). Semântica Estrutural: Pesquisa de Método. Cultrix.
Grimm, J., & Grimm, W. (2017). Contos Completos - Irmãos Grimm. Círculo de Leitores.
Guerreiro, C. A. (2013). Contos da Infância e do Lar: da Tradição Oral à Literatura para a Infância Álabe: Revista de Investigación sobre Lectura y Escritura, 8, 1-12. http://hdl.handle.net/10198/9138
Herdeiro, M. B. (1990). Literatura para Crianças e Jovens em Portugal. Ler (Edição Internacional), Círculo de Leitores/IPLL, 36-38.
Larivaille, P. (1974). A Análise (Morfo)lógica da Narrativa. Poétique, 19, 368-388.
Martins, M. M. & Viana, F. L. P. (1996) O Papel do Livro na Formação Intelectual da Criança: A Importância do Livro na Formação Intelectual da Criança: a Importância do Livro antes de ler. Saber Educar (1), 58-61. http://hdl.handle.net/20.500.11796/950
Mateus, D. (1997). (Des)construção Ideológica de um Conto Infantil .O Capuchinho Vermelho. Revistado por Alunos do Ensino Secundário : Uma Experiência Pedagógica no Âmbito da Área-escola. [Dissertação de Mestrado, Universidade Clássica de Lisboa].
Medina, M. B., & Prades, D. (2015). Por que e para que promover a Leitura?, A Formação dos Mediadores, 16-28. https://sinapse.gife.org.br/download/a-formacao-dos-mediadores
Mendoza Fillola, A. (2004). La Educación Literaria: Bases para la Formación de la Competencia Lecto-lteraria. Aljibe.
Morin, E. (2005). Educação e complexidade, os Sete Saberes e Outros Ensaios. Cortez.
Pires, M. N. (2005). Pontes e Fronteiras. Da Literatura Tradicional à Literatura Contemporânea. Caminho.
Reis, C., Dias, A. P., Cabral, A. T. C. C., Silva, E., Viegas, F., Bastos, G., Mota, I., Segura, J. & Pinto,
M. O. (2009). Programas de Português do Ensino Básico. Ministério da Educação. https://epn.pt/wp-content/uploads/2020/01/Programa-de-Portugues.pdf
Velasco, C. (2018). Histórias de boca: O conto tradicional na educação infantil. Panda Educação https://books.google.com.br/books?hl=pt-PT&lr=&id=-2JbDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT2&dq=conto+tradicional+na+inf%C3%A2ncia&ots=-T8fmR7f6S&sig=M0m9GQ4AAwWSIs6iysk2SCCLaeM#v=onepage&q=conto%20tradicional%20na%20inf%C3%A2ncia&f=false
Vieira, A. (2008). Histórias Tradicionais Portuguesas: O Coelhinho Branquinho e a Formiga Rabiga ; Se Houvesse Limão. Caminho.
Yopp, R., & Yopp, H. (2006). Literature based reading activities. Pearson.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.