Subculture in the form of Art: Transnationality of English Punk Ideology in Portuguese Punk Fanzines

Authors

  • Salomé Gonçalves
  • Fernando Moreira Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro (UTAD)
  • Susana Pimenta Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro (UTAD)

DOI:

https://doi.org/10.34630/e-rei.vi12.5804

Keywords:

Fanzines, Alternative Culture, Portuguese Punk, Underground

Abstract

This work explores the influence of the English punk movement on the panorama of Portuguese punk artistic production throughout the 20th century, considering the function of fanzines as an alternative means of communication and artistic expression. The research aims to understand the assimilation of English punk culture in the Portuguese context, analyzing how the production of fanzines communicates underground philosophy. It even focuses on the evolution of these publications, from the DIY orientation in the 1970s to thematic diversification and the transition to electronic production in the 90s. The text highlights that Portuguese punk fanzines are more than just communication vehicles of English influence; They are artistic manifestations that encompass different local traits that construct unique countercultural narratives, challenging aesthetic norms and representing a constant search for identity and cultural resistance.

Author Biographies

Salomé Gonçalves

 Salomé Gonçalves é licenciada em Ciências da Comunicação, pela Universidade de Trás-os-Montes e Alto
Douro. Frequenta o curso de 2º ciclo em Ciências da Cultura pela mesma instituição. Contacto:
gonalves.salom8@gmail.com

Fernando Moreira, Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro (UTAD)

Fernando Alberto Torres Moreira, doutorado e agregado em Cultura Portuguesa, é professor catedrático de Cultura Portuguesa no Departamento de Letras, Artes e Comunicação da Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro (UTAD), e diretor e vice-diretor, respetivamente, do doutoramento e do mestrado em Ciências da Cultura. Atualmente é membro, entre outros, da rede internacional Memoria y Narración, da Associação Alemã de Lusitanistas e da Rede Nacional de Estudos Culturais (RNEC). É membro integrado do Centro de Investigação em Comunicação Aplicada, Cultura e Novas Tecnologias (CICANT), da Universidade Lusófona e membro associado do Centro de Estudos em Letras (CEL). Contacto: fmoreira@utad.pt

Susana Pimenta, Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro (UTAD)

Susana Pimenta é doutorada em Ciências da Cultura e mestre em Cultura Portuguesa. Atualmente é Professora Auxiliar Convidada na área das ciências da cultura na Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro. É membro integrado do Centro de Investigação em Comunicação Aplicada, Cultura e Novas Tecnologias (CICANT), da Universidade Lusófona, e membro associado do Centro de Estudos em Letras (CEL). Contacto:
spimenta@utad.pt

References

Bennett, A. & Guerra, P. (2019). DIY Cultures and Underground Music Scenes. [ebook].Routledge.

Borges, H. (2009). Fanzines e as novas tecnologias: Possíveis contribuições da internet para as publicações alternativas da década de 1980. (Dissertação de Mestrado). Universidade do Porto

.

Cassiano, R. (1996) A cultura enquanto suporte de identidade, de tradição e de memória. Revista da Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Nª9, pp. 309-321 https://run.unl.pt/handle/10362/6927

Duncombe, S. (1997). Notes from Underground: zines and the politics of alternative culture. Verso

Filho, F. (2005). Das subculturas às pós-subculturas juvenis: música, estilo e ativismo político. Contemporanea, v.3, Nº1, p.138

https://periodicos.ufba.br/index.php/contemporaneaposcom/article/view/3451/2517

Guerra, P. (2014) Punk, expectations, breaches and metamorphoses: Portugal, 1977-2012. Critical Arts, v.28, pp.111-122 https://www.researchgate.net/profile/Paula-Guerra/publication/261296344_Punk_expectations_breaches_and_metamorphoses_Portugal_1977-2012/links/58319e9f08aef19cb8198585/Punk-expectations-breaches-and-metamorphoses-Portugal-1977-2012.pdf

Guerra, P., & Quintela, P. (2016). Culturas de resistência e média alternativos: os fanzines punk portugueses. Sociologia, Problemas e Práticas, Nº80, pp. 69-94. http://journals.openedition.org/spp/2088

Guerra, P., & Straw, W. (2017) I wanna be your punk: o universo de possíveis do punk, do D.I.Y. e das culturas underground. Cadernos de Arte e Antropologia, v.6, Nº 1 https://journals.openedition.org/cadernosaa/1189

Hall, S. (2006). A identidade cultural na pós-modernidade. DP&A

Hall, S. (2016). Cultura e representação. Apicuri

Hebdige, D. (2002). Subculture: the meaning of style. [ebook]. Taylor & Francis Group https://www.erikclabaugh.com/wp-content/uploads/2014/08/181899847-Subculture.pdf

Lemos, P. (2011). A Importância do Punk em Portugal. (Dissertação de Mestrado). Universidade de Coimbra https://estudogeral.uc.pt/bitstream/10316/20212/1/Tese%20Paulo%20Lemos.pdf

Neves, V. (2017). A Cultura dos Fanzines na cidade do Porto. (Dissertação de Mestrado). Universidade do Porto https://repositorio-aberto.up.pt/bitstream/10216/109440/2/235168.pdf

Santos, B. (2009). Arte como processo cultural: por uma ampliação do humano. Redes.Com, Nº5, pp 341-367

Silva, D. (2017). Marginalidade e design: origens e desdobramentos do punk. http://pdf.blucher.com.br.s3-sa-east-1.amazonaws.com/designproceedings/cid2017/45.pdf

Stoneman, P. (2001) Fanzines: Their Production, Culture and Future. (Dissertação de Mestrado). University of Stirling https://www.zinebook.com/resource/stonemandiss.pdf

Strongman, P. (2008). La Historia del Punk. [ebook]. Robinbook

Published

2024-06-05

How to Cite

Gonçalves, S., Moreira, F., & Pimenta, S. (2024). Subculture in the form of Art: Transnationality of English Punk Ideology in Portuguese Punk Fanzines. E-Journal of Intercultural Studies, (12). https://doi.org/10.34630/e-rei.vi12.5804

Issue

Section

Articles