Conflict and mediation in Higher Education: A Portuguese case
DOI:
https://doi.org/10.34630/e-rei.vi11.5334Keywords:
Conflit, Mediation, Higher Education, ClusteringAbstract
This article addresses conflict and mediation in higher education institutions. A cross-sectional descriptive study was developed by applying a questionnaire on the Google Forms platform aiming to find out the students' opinion about the existence of conflicts and how they can be resolved in a higher education institution in the north of Portugal, to describe the most prevalent conflict typology and to identify the most used conflict resolution strategies. A sample of 185 students identified conflicts between students and between students and teachers as the most prevalent. Conflicts were mostly solved with the help of friends or were not solved at all.
References
Abbas, J. (2020). "HEISQUAL: A modern approach to measure service quality in higher education institutions". Studies in Educational Evaluation, 67, pp. 1-11. doi.org/10.1016/j.stueduc.2020.100933.
Aller, T. (2021). La competencia digital al servicio de la enseñanza-aprendizaje de lenguas extranjeras: formación docente hacia una nueva forma de saber hacer en digital. (Tesis doctoral). Repositório Aberto da Universidade do Porto.
Brachem, J.-C., & Braun, E. M. (2018). "Job-related requirements and competences of educational science graduates". Journal of Further and Higher Education, 42 (2), pp. 166-176, DOI: 10.1080/0309877X.2016.1224326.
Bruno, A., Dell'Aversana, G., & Guidetti, G. (21 de março de 2018). "Developing Organizational Competences for Conflict Management: The Use of the Prisoner's Dilemma in Higher Education". Frontiers in Psychology, p. doi: 10.3389/fpsyg.2018.00376.
Cardoso, C. I., & Estrella, W. M. (Janeiro-junho de 2018). "Conflito no ambiente de instituições públicas: um estudo bibliométrico de produções acadêmicas nacionais". Revista PGPU: Práticas em Gestão Pública Universitária: https://revistas.ufrj.br/index.php/pgpu/article/view/4275/10982
Caro, J. et al (2020). Terra Incognita: Libro blanco sobre transdisciplinariedad y nuevas formas de investigación en el Sistema Español de Ciencia y Tecnología. PressBoks Burgos.
Cavalcanti dos Santos, A. & Leite, C. (2018). "Políticas curriculares em Portugal: fronteiras e tensões entre prescrição, autonomia e flexibilidade. Universidade Federal de Alagoas Universidade do Porto. Currículo sem Fronteiras, v. 18, n. 3, 836-856.
Feixa, C., Fernández-Planells, A. & Figueras-Maz, M. (2016). "Generación Hashtag. Los movimientos juveniles en la era de la web social". Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 14 (1), pp. 107-120.
Chankseliani, M., Qoraboyev, I., & Gimranova, D. (2020). "Higher education contributing to local, national, and global development: new empirical and conceptual insights". Higher Education, (81), pp. 109–127, https://doi.org/10.1007/s10734-020-00565-8
Company, S. G., Gómez, C. G., & Teruel, J. D. (2016). "La mediacion universitaria: un recurso de orientacion. experiencia de la Universidad de Alicante". International Journal of Developmental and Educational Psychology INFAD Revista de Psicología, Nº1-Vol.2, pp. 365-373. http://dx.doi.org/10.17060/ijodaep.2016.n1.v2.197.
Espinosa, C. E., & Aguilar, C. E. (setembro de 2016). "Mediación docente: una mirada desde Paulo Freire". Fides Et Ratio - Vol. 12, pp. 47 - 60. ISSN 2411-0035.
Figueiredo, M. J., Rivera, F. F., Ferreiro, M. C., & González, K. R. (2016). Uso de la mediación en la educación superior, la opinión del profesorado universitario. In P. Membiela, N. Casado, & M. I. Cebreiros (coords.), Nuevos escenarios en la docencia universitaria (pp. 369-373). Ourense: Educación Editora.
Ferreira, Í. A. (2013). "A interdisciplinaridade como estratégia de integração e flexibilidade curricular na universidade: uma análise sobre a carreira docente". Revista de Humanidades, Tecnologia e Cultura, vol. 3, n. 1, 1-13.
Freire, P. (2001). "Carta de Paulo Freire aos professores - Ensinar, aprender: leitura do mundo, leitura da palavra". Estudos Avançados, 15 (42), pp. 259-268.
Frijhoff, W. (1986). "La universidad como espacio de mediación cultural". Historia de la educación, nº 5, pp. 41-60.
Gabinete do Ministro da Ciência, T. e. (30 de setembro de 2021). Número de inscritos no ensino superior atinge máximo histórico de 412.000 estudantes, com a taxa de crescimento anual mais elevada da última década. Obtido de Direção Geral do Ensino Superior: https://wwwcdn.dges.gov.pt/sites/default/files/documentos_internos/nota_inscritos_2020-21_v30setembro2021_final.pdf
Gmurzyńska, E. (2021). "Analysis of the Causes of Conflicts at Universities and Alternative Methods of Resolving Them. Part I: Mediation in Academic Disputes". Studia Iuridica Lublinensia, vol. XXX, 1, pp. 55-101. DOI: 10.17951/sil.2021.30.1.55-101.
Heitor, M. (06 de outubro de 2021). Apelo à integração saudável e solidária dos novos estudantes no ensino superior. Obtido de Direção Geral do Ensino Superior: https://wwwcdn.dges.gov.pt/sites/default/files/carta_praxe.pdf
Jacob, W. J., & Gokbel, V. (2018). "Global higher education learning outcomes and financial trends: Comparative and innovative approaches". International Journal of Educational Development, nº 58, pp. 5-17. doi.org/10.1016/j.ijedudev.2017.03.001.
Jupiter, H., Othman, I. W., Suk, N. M., Yusoff, M. S., Awang, H., & Razak, R. A. (2017). "Factors influencing international students' decision in choosing study destination abroad". Labuan e-Journal of Muamalat and Society, vol. 11, pp. 86-97.
Kebir Tio, M. (2020). "El conflicto y su dimensión de poder. El rango, una dinámica en las relaciones de conflicto". Revista de Mediación, 13 (2), e12.
Leite, C. & Ramos, K. (2014). "Políticas do Ensino Superior em Portugal na fase pós-Bolonha: implicações no desenvolvimento do currículo e das exigências ao exercício docente". Revista Lusófona de Educação, nº 28, pp. 73-89.
Luce, M. B., Fagundes, C. V., & Mediel, O. G. (julho de 2016). "Internacionalização da educação superior: a dimensão intercultural e o suporte institucional na avaliação da mobilidade acadêmica". Avaliação. Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas); Sorocaba, SP, v. 21, (2), pp. 317-339. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1414-40772016000200002.
Migrações, A. C. (s.d.). RESMI – Rede de Ensino Superior para a Mediação Intercultural. Obtido de Alto Comissariado para as Migrações: https://www.acm.gov.pt/ru/-/resmi-rede-de-ensino-superior-para-a-mediacao-intercultural
Mukhtar, U., Islam, Z., & Siengthai, S. (2011). "Conflicts in higher education and perceived quality of education: empirical evidence from Pakistan". Research in Higher Education Journal , pp. 1-12.
MCTES. (2019). Relatório sobre o acesso ao ensino superior. Lisboa: Ministério da Ciência Tecnologia e Ensino Superior.
Pherali, T. (2019). Message from the Editor. In T. Pherali, Education and Confict Review: Theories and conceptual frameworks in education, confict and peacebuilding (p. 3). London: Centre for Education and International Development (CEID).
Pinho, P., & Albuquerque, C. (2017). "Estratégias de resolução de conflito adotadas pelos enfermeiros: estudo de alguns fatores determinantes". Gestão e Desenvolvimento, 25, pp. 161-162.
PORDATA. (01 outubro de 2022). Alunos matriculados no ensino superior. Obtido de PORDATA; Base de Dados Portugal Contemporâneo: https://www.pordata.pt/portugal/alunos+matriculados+no+ensino+superior+total+e+por+sexo-1048
Sayaf, A. M., Alamri, M. M., Alqahtani, M., & Al-Rahmi, W. (2021). "Information and Communications Technology Used in Higher Education: An Empirical Study on Digital Learning as Sustainability". Sustainability,13 (13),7074, pp. 1-19. https://doi.org/10.3390/su13137074.
Silva, A. O., Hammes, L. J., & Hammes, I. L. (2018). "A mediação de conflitos escolares: com a palavra os educadores do IFSul – Campus Bagé". Revista Thema, vol. 15 (1), pp. 228 a 240, DOI: https://doi.org/10.15536/thema.15.2018.228-240.781.
Silva, F. M., & Flores, P. M. (2014). O conflito em contexto escolar: transformar barreiras em oportunidade. In M. Carvalho, A. Loureiro, & C. F. (Orgs.), XII Congresso da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação, Ciências da Educação: espaços de investigação, reflexão e ação interdisciplinar (pp. 253-268). Vila Real: Facto Editores. http://xiicongressospce2014.utad.pt/.
Silva, T. F., Aragão, J. M., Oliva, E. d., Kubo, E. K., & Corcino, K. F. (2021). "Conflitos interpessoais entre professores e estudantes universitários: o que pode fazer a gestão universitária?". Revista GUAL, Florianópolis, v. 14 ( 2), pp. 119-141. DOI: https://doi.org/10.5007/1983-4535.2021.e75848.
Tejedor, F. J., García-Varcarcel, A. & Prada, S. (2009). "Medida de actitudes del profesorado universitario hacia la integración de las TIC". Revista científica iberoamericana de comunicación y educación: Comunicar, 17(33), 115-124.
Ucedo, S. (2015). La mediacion educativa transformadora y su transcendencia en la necesaria renovación del perfil del docente universitario. El desafío de la mediación en educación. Enseñar y aprender para la convivencia pacífica (pp. 1-20). Buenos Aires: ADULP.
Villaluenga, L. G. (Abril de 2009). "Mediation in university communities: the experience of the Universidad Complutense". Conflictology (1), pp. 63-69.
Wets, P. W. (25-26 de August de 2005). Conflict in Higher Education and its resolution. Obtido de OECD: Conference on Trends in the management of Human resources in Higher Education: https://www.oecd.org/education/imhe/35322860.pdf
Yamirlis Gallar Pérez, Y., Rodríguez Zaldívar, I. & Barrios Queipo, E. A. (2015). "La mediación con las TIC en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Educación Superior". Didasc@lia: Didáctica y Educación, vol. 6, Nº. Extra 6, 155-164.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 E-Journal of Intercultural Studies
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.