Communicating Tourism in Portugal post-pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34630/tth.vi3.5056

Keywords:

Communication, Tourism, Portugal, Post-pandemic, Strategies, Sustainability

Abstract

This article addresses the challenge of communicating tourism at post-pandemic Portugal, considering that the health crisis has significantly affected the sector. I intend to discuss the changes in consumer behavior and the need to adapt communication strategies to regain the trust of tourists. In addition, I present examples of successful communication campaigns and suggestions for creating relevant and attractive content. The article argues that an empathetic and sensitive approach to addressing the topic of tourism, offering clear and up-to-date information on safety measures and encouraging sustainable tourism is crucial. The main contribution of this article is to provide useful guidelines for tourism and communication professionals to face the challenges of the post-pandemic era.

References

Daniel, A., & Fernandes, G. (2020). A IMPORTÂNCIA ECONÓMICA DO TURISMO EM PORTUGAL E NO MUNDO E O IMPACTO COVID. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Goncalo-Fernandes-10/publication/352737380_A_IMPORTANCIA_ECONOMICA_DO_TURISMO_EM_PORTUGAL_E_NO_MUNDO_E_O_IMPACTO_COVID/links/60d5aed0a6fdccb745e123bf/A-IMPORTANCIA-ECONOMICA-DO-TURISMO-EM-PORTUGAL-E-NO-MUNDO-E-O-IMPACTO-COVID.pdf

de Matos, I. (18 de dezembro de 2019). Turismo representou 14,6% do PIB em 2018. Publituris. Disponível em: https://www.publituris.pt/2019/12/18/turismo-representou-146-do-pib-em-2018

Ignarra, L. R. (2020). Fundamentos do Turismo. Google Books. Editora Senac Rio. Disponível em: https://books.google.pt/books?hl=pt-PT&lr=&id=QXH1DwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT6&dq=conceito+de+turismo&ots=5srgMNr2fp&sig=Q4izBBguQth2VXMQvMQMvfflr6k&redir_esc=y#v=onepage&q=conceito%20de%20turismo&f=false

Lusa. (19 de outubro de 2021) Turismo deve regressar em 2023 aos números pré-pandemia, diz Rita Marques. ECO. Disponível em: https://eco.sapo.pt/2021/10/19/turismo-deve-regressar-em-2023-aos-numeros-pre-pandemia-diz-rita-marques/

Oliveira, R. (2022). Estratégias para a recuperação do turismo em Portugal pós-pandemia. The Trends Hub, 2. Disponível em: https://parc.ipp.pt/index.php/trendshub/article/view/4699/2540

Real Seguro Viagem. (5 de fevereiro de 2023). Tendências do setor do turismo para 2023. LinkedIn. Disponível em: https://www.linkedin.com/pulse/tend%C3%AAncias-do-setor-turismo-para-2023-real-seguro-viagem/?trk=organization_guest_main-feed-card_feed-article-content&originalSubdomain=pt

República Portuguesa. (27 de setembro de 2022). “O turismo é o setor que tem tido a recuperação mais forte”. Disponível em: https://www.portugal.gov.pt/pt/gc23/comunicacao/noticia?i=o-turismo-e-o-setor-que-tem-tido-a-recuperacao-mais-forte

Santo, H., Caballero, J., Constantin, M., Kopke, S., & Binggeli, U. (2021, June 1). A recuperação do turismo começou, mas levará anos até Portugal recuperar totalmente. O que poderão fazer os principais intervenientes no setor? McKinsey & Company. Disponível em:

https://www.mckinsey.com/featured-insights/europe/travel-recovery-in-portugal/pt-PT

Tomé, A. (Maio de 2022). 2 ANOS DE PANDEMIA: O IMPACTO ECONÓMICO NO SETOR TURÍSTICO [Review of 2 ANOS DE PANDEMIA: O IMPACTO ECONÓMICO NO SETOR TURÍSTICO]. Turismo de Portugal. Disponível em: https://travelbi.turismodeportugal.pt/turismo-em-portugal/2-anos-de-pandemia-o-impacto-economico-no-setor-turistico-2022/

Turismo de Portugal. (2020). Visita Portugal. #TuPodes. Youtube. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Y7j3cvtWnOE

Turismo de Portugal. (2022). Clean & Safe 2022. Disponível em: https://portugalcleanandsafe.com/pt-pt

Turismo de Portugal. (8 de junho de 2021). Tempo de Ser / Time to Be. Disponível em: https://www.turismodeportugal.pt/pt/o-que-fazemos/promover-destino-portugal/campanhas-promocao-turistica/Paginas/tempo-de-ser-time-to-be.aspx

Turismo de Portugal. (20 de março de 2020). Turismo de Portugal lança #CantSkipHope. Disponível em: https://www.turismodeportugal.pt/pt/Noticias/Paginas/turismo-de-portugal-lanca-cant-skip-hope.aspx

Published

2023-06:-26

How to Cite

Correia, B. (2023). Communicating Tourism in Portugal post-pandemic. The Trends Hub, (3). https://doi.org/10.34630/tth.vi3.5056