Street art: communication through the walls of cities
DOI:
https://doi.org/10.34630/tth.v1i5.6272Keywords:
Street art, Urban intervention, Graffiti, Pichação, PixaçãoAbstract
This article analyzes the trajectory of street art, especially wall art, from the Paleolithic period to contemporary times, highlighting its communicative, political and aesthetic function. The discussion ranges from the inscriptions in Pompeii, through Mexican and Brazilian muralism, the counterculture movement of the 1960s, the consolidation of graffiti as an element of hip-hop culture, to graffiti and tag. The contribution of this article lies in the interdisciplinary perspectives of art history, sociology, politics and law, which together enable a deeper understanding of street art. The analysis wasu conducted from a historical-cultural approach, based on a bibliographical review, observation of visual records and analysis of authorial photographs.
References
Almeida, K. G., Oliveira, S. F. T. Arte paleolítica e magia: conexões possíveis. (2017, November 5). História Das Artes Visuais 1. https://hav120151.wordpress.com/2017/11/05/arte-paleolitica-e-magia-conexoes-possiveis/
Araújo, O. T. (1985). Novos horizontes: Pintura mural nas cidades brasileiras. Editora Nacional.
Belo, M. (2013). ARTE PÚBLICA, MURALISMO E QUESTÕES POLÍTICAS. Revista Do Colóquio, 3(4), 170–176. Recuperado de https://periodicos.ufes.br/colartes/article/view/7668
Benefiel, R. (2017). Urban and Suburban Attitudes to Writing on Walls? Pompeii and Environs. In I. Berti, K. Bolle, F. Opdenhoff & F. Stroth (Ed.), Writing Matters: Presenting and Perceiving Monumental Inscriptions in Antiquity and the MiddleAges (pp. 353-374). Berlin, Boston: De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110534597-014
Bessa, W. A., & Feitosa, L. de S. (2023). Grafite e pichação na linguagem visual alternativa / Graffiti and tagging in alternative visual language / Graffiti y etiquetado en el lenguaje visual alternative. Revista Foco, 16(5), Artigo e114. https://doi.org/10.54751/revistafoco.v16n5-114
Borges, C. da R. L. (2020). A arte rupestre e o grafite: Discursos sobre o desejo e o poder. Anais do 4º Simpósio Científico do ICOMOS Brasil / 1º Simpósio Científico ICOMOS-LAC, Rio de Janeiro, Brasil, 10–13 de novembro de 2020. https://static.even3.com/processos/5e66fc2451d64f8a83c5.pdf
Camargo, M. H. D. (2015). Arte e política: a trajetória e o muralismo de Diego Rivera. Revista Aurora, 8(2), 69-88. https://doi.org/10.36311/1982-8004.2015.v8n2.4154
Camargo, P. (2018, 15 de julho). Diego Rivera - dá lhe México e a Revolução | TOP100Arte #73 [Vídeo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=PfQaPup2Z_I
Cohn, S., Pimenta, H. (2008). Maio de 68. Coleção Encontros. Rio de Janeiro, Azougue Editorial, 2008.
Endo, T. S. (2009). A pintura rupestre da pré-história e o grafite dos novos tempos [Trabalho de conclusão de curso, Centro de Estudos Latino-Americanos sobre Cultura e Comunicação, Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo]. https://celacc.eca.usp.br/sites/default/files/tcc/215-690-1-PB.pdf
Franco, S. M., & Pallamin, V. M. (2025). Iconografias da metrópole: grafiteiros e pixadores representando o contemporâneo. Repositorio.usp.br. https://repositorio.usp.br/item/001796327
Gombrich, E. H. (1999). A história da arte (16ª ed., L. A. da Cunha, Trad.). LTC.
Gomes, S. F. (2019) Grafite como ato de resistência à sociedade de controle. https://www.puc-rio.br/ensinopesq/ccpg/pibic/relatorio_resumo2019/download/relatorios/CTCH/FIL/FIL-Felipe%20de%20Souza%20Gomes.pdf
Ilari, M. D. S. (2016). Dez obras para se pensar a contracultura dos anos 1960. In Guia bibliográfico da FFLCH. São Paulo: FFLCH/USP. Recuperado de http://fflch.usp.br/sites/fflch.usp.br/files/Contracultura.pdf
Lassala, G. Pichação não é Pixação. 1 ed. São Paulo: Altamira, 2010. 96 pp. ISBN 978-85-99518-11-3
Leal, G. P. de O., & Campos, R. M. O. (2022). Ocupando o cubo branco: reflexões sobre a entrada da pixação no mundo da arte. Revista De Antropologia, 65(3), e197969. https://doi.org/10.11606/1678-9857.ra.2022.197969
Masiero. C. G. e Schroder R. J. (2014). Os grafites do muro de Berlim em imagens fotográficas – testemunho de uma história. https://www.eeh2014.anpuh-rs.org.br/resources/anais/30/1405471941_ARQUIVO_OsgrafitesdoMurodeBerlimemimagensfotograficas_ANPUH.pdf
Moreira, V. G. S. (2016). Grafite é arte: Conhecendo e explorando o grafite como ensino em artes visuais. https://repositorio.ufmg.br/bitstream/1843/BUOS-AN5KWF/1/virg_nia_gabrielle_silva_moreira_trabalho_final_de_especializa__o_corrigido__pos_defesa_finalpdf___polo_confins.pdf
Ostrower, F. (1987). Universos da arte. Rio de Janeiro: Editora Campus.
Pereira, A. B. (2018, Agosto 6) Como o pixo tensiona a arte. https://www.youtube.com/watch?v=dF_xHi5qsKE&t=3s
Pereira, A. B. (2018). Um rolê pela cidade de riscos: Leituras da pixação em São Paulo. EdUFSCAR.
Pinheiro, M. P. (2011). Câmara Clara - Os Tesouros do Côa. https://ensina.rtp.pt/artigo/arte-rupestre/
Real, F. D. (2018, 6 de maio). Mário Belém e a arte urbana: "A efemeridade é uma condição de pintar na rua". Time Out Lisboa. https://www.timeout.pt/lisboa/pt/arte/mario-belem-e-a-arte-urbana-a-efemeridade-e-uma-condicao-de-pintar-na-rua
Sarmento, C. (2020). “StreetArtCEI-Rotas de Graffiti e Street Art no Porto e Norte de Portugal” “StreetArtCEI – Routes of Graffiti and Street Art in Porto and Northern Portugal.” https://www.academia.edu/70562709/_StreetArtCEI_Rotas_de_Graffiti_e_Street_Art_no_Porto_e_Norte_de_Portugal_StreetArtCEI_Routes_of_Graffiti_and_Street_Art_in_Porto_and_Northern_Portugal_
Silva, T. S. R. da. (2021). Graffiti e arte urbana na cidade do Porto: Reflexões no espaço público através de práticas artísticas [Dissertação de mestrado, Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto]. Repositório Aberto da Universidade do Porto. https://hdl.handle.net/10216/137871
Sinhur, R. (2011). “Da pichação ao grafite na escola: a humanização do educando em um projeto de arte-educação em uma escola pública estadual no interior de São Paulo.” https://www.unijales.edu.br/library/downebook/id:38
Soares, T. N. (2008). Escritas da cidade: as pichações no combate à ditadura civil-militar. http://www.anpuhpb.org/anais_xiii_eeph/textos/ST%2002%20-%20Thiago%20Nunes%20Soares%20TC.PDF
Varone, A. (1994). Erotica Pompeiana: Love Inscriptions on the Walls of Pompeii. Rome: L'Erma di Bretschneider.
Zanelatto, J. H., & Coelho, T. da S. (2021). Encontros e desencontros: o muralismo de Portinari e o muralismo mexicano. https://periodicos.ufjf.br/index.php/locus/article/view/20782
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 The Trends Hub

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.