Stereotype and Prejudice in an Intercultural World: Will Artificial Intelligence be able to break free from established models?
DOI:
https://doi.org/10.34630/e-rei.vi13.6311Keywords:
Artificial Intelligence, Stereotype, InterculturalityAbstract
This article intends to analyze, through an exploratory and case study methodological bias, a recent fact, reported by Jornal Folha de São Paulo, published in 2024, about an action that was requested from ChatGPT and which seemed, to part of the public opinion, a representation that reinforces the stereotype of Brazilian women. It is believed that Artificial Intelligence only reflects the system of representations of the human imagination, as it searches its data in the virtual world, and recombines them, which is why it tends to reinforce stereotypes instead of creating new models. In this sense, the use of Artificial Intelligence tends to cause an increase in prejudiced speeches, in addition to strengthening the uniformity of world culture. Therefore, it is believed that studies on interculturality can bring important reflections to these issues.
References
Adorno, T. W. e Horkheimer, M. (2000). Indústria Cultural: O Iluminismo como mistificação das Massas. In: Lima, L. C. (2000). Teorias da Cultura de Massa. São Paulo: Paz & Terra.
Cabecinhas, R. (org.). (2008). Comunicação Intercultural Perspectivas, Dilemas e Desafios.
Editora Campo das Letras e o Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade. Porto.
Ferrari, M. A. (2015). Comunicação Intercultural: Perspectivas, Dilemas e Desafios. Em: Moura, C. P; Ferrari, M. A. (orgs.). Comunicação, Interculturalidade e Organização: faces e dimensões da contemporaneidade. Porto Alegre: EDIPUCRS.
Gardner, B. (2024). Os algoritmos estão em toda parte. MIT, Technology Review Brasil. Disponível em: https://mittechreview.com.br/os-algoritmos-estao-em-toda-parte/
Kaufmann, D. (2016). Inteligência artificial: questões éticas a serem enfrentadas. ABciber.Chromeextension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://abciber.org.br/anaiseletroni cos/wpcontent/uploads/2016/trabalhos/inteligencia_artificial_questoes_eticas_a_serem_enfrentadas _dora_ kaufman.pdf
Kunsch, M. M. K. (2017). Comunicação Intercultural e Cidadania em tempos de Globalização. Em: A internacionalização das comunidades lusófonas e ibero-americanas de Ciências Sociais e Humanas – o caso das Ciências da Comunicação. Minho: CECS.
<http://www.lasics.uminho.pt/ojs/index.php/cecs_ebooks/article/view/2729>.
Macedo, I.; Balbé, A.; Cabecinhas, R. (2023). Cultura visual, educação e comunicação intercultural: grupos de discussão com estudantes no ensino secundário português. Educação em Foco, [S. l.], v. 26, n. 48. DOI: 10.36704/eef.v26i48.7145. https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7145.
Rossetti, R. e Angeluci. A. (2021). Ética Algorítmica: questões e desafios éticos do avanço tecnológico da sociedade da informação. Revista Galáxias, nº 46. https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/50301.
Russel, S. J.; Norvig, P. (2009). Artificial Intelligence: A Modern Approach. New Jersey: Prentice Hall.
Teixeira, P. S. (2024). ChatGPT reforça estereótipos sobre mulheres brasileiras com acessórios coloridos, magras e bronzeadas. Folha de São Paulo, 06 de março.
Weissmann, L. (2018). Multiculturalidade, transculturalidade, interculturalidade. Construção psicopedagógica, 26(27), 21-36. Recuperado em 09 de novembro de 2023, de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S141569542018000100004&lng=pt&t lng=pt.
Zlobina, A. e Páez, D. (2008). Aculturación y comunicación intercultural: El caso de inmigración en España. In: Cabecinhas, R. (org.). Comunicação Intercultural Perspectivas, Dilemas e Desafios. Editora Campo das Letras e o Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade. Porto.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 E-Journal of Intercultural Studies

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.